ACTA desimert

Bloggpostene fra finansgruppen i Forbrukerrådet publiseres heretter bare hos forbrukerradet.no

http://www.forbrukerradet.no/annet/blogg/finans

 

I forrige uke kom nyheten om at ACTA sier opp flere ansatte og avvikler selskapet. Det er antydet en nedbemanning på noen og femti medarbeidere. Konsernsjef Geir Inge Solberg har allerede gått.

Finanstilsynet er i gang med å inndra konsesjonen til Acta Asset Management AS, som ved inngangen til 2012 var ett av to ACTA-selskap som fortsatt drev rådgivende salg i Norge. ACTA Kapitalforvalting AS leverte sin konsesjon i desember 2011. I fremtiden vil det bare vil være ett ACTA selskap igjen som har rådgivningsrelaterte operasjoner i Norge, nemlig ACTA Markets AS.

Forbrukerrådet bekymret

Forbrukerrådet er bekymret for kundene i selskapet som nå avvikles. Mange har klaget eller ønsker å klage på forhold knyttet til produktene eller måten selskapene oppførte seg på. Dette var det eneste temaet vi hadde med oss i et møte med ACTAs styreleder Alfred Ydstebø, før omorganiseringene ble allment kjent i media.

I møtet fikk vi muntlige forsikringer om at de avviklede selskapene i tre år ville ha gjenstående midler  for å gjøre opp eventuelle forbrukertvister. Styrelederen oppgir særlig kunder med klager på salg av eiendomsspekulasjoner (som gjerne har blitt omtalt muntlig og feilaktig som eiendomsfond, for de har nesten aldri noe å gjøre med det vi forbinder med ordet fond) som naturlige mottakere av de avsatte midlene.

ACTA avsetter ikke midler for å løse klagene fra kunder som har gjort plasseringer i strukturerte produkter. Vi vet det allerede finnes 111 klager på ACTA kapitalforvalting på denne type produkter i Finansklagenemnda alene. Vi antar det finnes saker på vent i de ordinære domsstolene. Sakene vil forbli på vent, inntil det foreligger rettskaftig dom i Røeggen-saken.

Noen drahjelp fra Finanstilsynet kan forbrukere ikke vente. Direktør Bunæs mener seg obstruert av aksjelovens bestemmelser. Regulatorens problemet er nok større enn det. Bl.a. oppleves prosedyrene for avvikling av et verdipapirforetak (som Acta selskapene er eksempler på) som klart underregulert, i motsetning til avviklings-regelverket for finansforetak (banker og forsikringsselskap). Dette belyste vi i vårt høringssvar til ny finanslov. Forholdene i Acta har aktualisert problemstillingen.

Forbrukerrådet ikke bekymret

Forbrukerrådet er ikke uroet av at antallet selgere av finansielle produkter reduseres i ACTA. I teorien skal denne profesjonen være til samfunnets nytte, ved at de hjelper kunder til å ta gode valg og redusere risiko for forbrukere gjennom gode råd. Erfaring er at profesjonen, tvert i mot, har bidratt til at forbrukere velger mer risikable og ugjennomtrengelig spareløsninger.

Råsalg av lånefinansiert sparing i eksotiske produkter kan her stå som eksempel. Normale forbrukere har ikke behov eller fantasi nok til å etterspørre sparing basert på medeierskap i rumenske kjøpesentra eller tyske utleieboliger, valutaveddemål eller opsjoner på melkepriser, snittet med asiatiske haler. Det er selgerne som har foreslått slike produkter.

Selgerne har ikke redusert risikoen, men tvert imot tilført ytterligere risiko. Det gjelder i aller høyeste grad selgerne fra ACTA.

Desimert

Å bli desimert (Decimatio) var en straff kjent fra de gamle romerske hærene. Små og store enheter av soldater, helt opp till hele legioner, kunne straffes med desimering hvis de brakte grov nok vanære på seg selv og/eller Roma. Straffen bestod i korte trekk i å dele soldatene i grupper av ti. Ni av soldatene i gruppen måtte så slå i hjel den tiende medsoldaten. Å tynne ut rekkene på denne måten for gjennvinne tapt ære, inngår ikke i moderne tilsynspraksis.

Stikkord: , , , , ,

3 kommentar to “ACTA desimert”

  1. Oddvar Says:

    Har dere vurdert om det harde presset fra forskjellige myndighetsinstanser har vært så stort, at det har slått negativt ut for kundene til Acta, og de som eventuellt krever penger av selskapet?

    • Jorge B. Jensen Says:

      Hvis det ikke hadde vært noe å sette fingeren på, blir det heller ikke noe press. Det er slik harmoni alle ønsker. Det presset vi har bidratt med, har hatt til hensikt å gjøre situasjonen lettere for kundene, både de som har klaget, de vurderer å klage og de som vi ser kan komme i en posisjon hvor det er naturlig å klage. Den siste kategorien gjelder kunder som møter salgsfremstøt på produkter de ikke trenger (Fondskonto) eller produkter / produktløsninger som er ugjennomtrengelige eller på annen måte urimelige. Det inkluderer også rådgivning som ivaretak kundenes interesser.

  2. Trygt å signere ny avtale med Navigea? « Forbrukerrådet Finans Says:

    […] opphører hvis du ikke signerer avtalen. Acta Kapitalforvaltning eller Acta Asset Management er ikke avviklet som selskap, selv om konsesjonen for å yte finansiell rådgivning er mangler. Etter det ledelsen i […]

Legg igjen en kommentar