Kjøp og salg – men uten råd

Bloggpostene fra finansgruppen i Forbrukerrådet publiseres heretter bare hos forbrukerradet.no

http://www.forbrukerradet.no/annet/blogg/finans

 

En forbruker sendte meg forleden en epost og spurte om Acta:

 «Acta vil ikke ha meg som kunde lenger og vil overføre kundeforholdet til noe som heter Navigea Securities. De har sendt meg et vedlegg med mange tettskrevne sider med juridiske og økonomiske betingelser som jeg bare skjønner halvparten av. Er litt i tvil om hva jeg skal gjøre.«

For Acta har slukket lyset i to av selskapene i konsernet og overfører betjeningen av kundene til Navigea Securities AS. I Navigea Securities AS vil kundene møte selskapet som før het Acta Markets, i tillegg til et nyopprettet kundesenter.

Acta forteller at kundesenteret vil fungere som et senter for effektuering av kjøps- og salgs-ordre. Aktiviteten i senteret vil bli det som i reguleringsspråket heter execution only. Det innebærer at det ikke skal bli gitt anbefalinger og rådgivende salg når kunder kontakter senteret.

I finansverden har denne formen for rådgivningsfri ordrehåndtering eksistert i en periode. Havarerte rådgivningsforetak, som f.eks. Glitnir Privatøkonomi, levde i terminal fase på med denne type konsesjon.

Execution only kjenner vi også fra dagligvarehandelen. Kjøper du medisiner på en dagligvareforretning, skal du ikke få rådgivning i kassa, du skal bare få den varen du peker på. Beslutningen om produktvalg er i disse tilfellene, i sin helhet, kundens eget ansvar. Bare apotekene kan gi råd om medisiner.

Erfaringen tilsier at det ikke nødvendigvis er et tap for forbrukere i finansmarkedene at det finnes «execution only». Markedet for de mer eksotiske produktene har vært avhengig av selgere som aktivt har anbefalt dem. Vanlige forbrukere har ikke behov eller fantasi nok til å etterspørre syntetiske valutalån, spread opsjoner eller lånefinansierte strukturerte produkter.

Når forbrukere må basere sine valg utelukkende på egne vurderinger og research, kan det føre til en renessanse for gjennomsiktige og lettforståelige finansprodukter.

Til slutt i epost-meldingen viser forbrukeren at han er i tvil om hva han skal gjøre. Forbrukerrådet har ikke nødvendigvis svaret her, for det er mange forhold som kan spille inn.

Men hvis forbrukeren ønsker en rådgiver som gir fullstendig nøytrale råd, utelukkende motivert ut fra et ønske om å sikre forbrukerens interesser, vil det være hensiktsmessig å oppsøke en rådgiver som a) har bredt utvalg av produkter fra b) et bredt utvalg av leverandører og som c) ikke inngår i noen kontantstrøm mellom seg selv og de som utvikler produktene, men derimot d) henter lønna si fra kunden.

Stikkord: , , , ,

2 kommentar to “Kjøp og salg – men uten råd”

  1. Navigea Securities gruser Grunnloven og evangelisten Markus « Forbrukerrådet Finans Says:

    […] Forbrukerrådet Finans Forbrukerrådets blogg om bank og forsikring « Kjøp og salg – men uten råd […]

  2. Trygt å signere ny avtale med Navigea? « Forbrukerrådet Finans Says:

    […] Selv om du signerer avtalen, gir det ingen garanti for at du får personlig oppfølgning fra Navigea. Det som bestemmer om du får tilgang til personlig oppfølgning, er hvor formuende du er. Har du en million kroner tilgjengelig for investering, ligger du an til personlig oppfølgning. Hvis du ikke har en million kroner tilgjengelig, blir du betjent av et kundesenter som effektuerer de kjøp og salg du på egen hånd må bestemme deg for. […]

Legg igjen en kommentar