Forbrukerrådet ønsker Idar Kreutzer lykke til i sin nye rolle som leder av Finansnæringens Fellesorganisasjon – og ber samtidig FNO om å ta tak i tema som er viktige for forbrukere/finanskunder flest.
Bloggpostene fra finansgruppen i Forbrukerrådet publiseres heretter bare hos forbrukerradet.no
http://www.forbrukerradet.no/annet/blogg/finans
- Finansinstitusjoners samfunnsansvar innebærer også å utvikle og tilby produkter og tjenester som styrker kundenes økonomi. Lag produkter som tjener kundene, ikke bare selgerne. Test produktene grundig og selg ikke noe dere ikke kan godt nok.
- Bankene må etterleve kravet om godt bankhåndverk og god markedsførings. Forsvarlig utlånspraksis på boliglån, forbrukslån og kreditter til forbrukere. God rådgivning og fornuftige spareråd – som å spare ved å nedbetale lån på egen bolig.
- Måten forsikringspremiene beregnes på må ikke holdes hemmelig. Åpenhet om prisingselementene, som vi kjenner fra andre deler av finansbransjen, setter forbrukere i stand til å treffe rasjonelle leverandørvalg.
- Vær åpen om klagene til banker og forsikringsselskaper – 99 prosent av klagene går bare til bransjen selv – ikke til nemnder med offentlig innsyn og forbrukerrepresentasjon.
- Ikke drukne oss i vilkår og ansvarsfraskrivelser: Kommuniser kortfattet og tydelig om produktene deres. Ikke gjem bort prisene i uoversiktelige produktpakker.
- Full åpenhet om hvordan renten for lån bankene imellom fastsettes! Internasjonale banker har hatt sitt LIBOR-gate – Vi må kunne stole på NIBOR fastsettes riktig.
- Vær åpen på hva som er sparing og hva som er investering slik at kundene kan gjøre reelle valg.
Bloggpostene fra finansgruppen i Forbrukerrådet publiseres også på http://www.forbrukerrådet.no
Stikkord: bankhåndverk;, boliglån, Finansnæringens Fellesorganisasjon, FNO, forsikringspremiene;, Idar Kreutzer:;, investering;, klager;, Kreutzer, LIBOR;, produktpakker;, samfunnsansvar, sparing
Legg igjen en kommentar